Healthy bananenijs

4 Comments
healthy bananenijs

Heerlijk hè om ijsjes te eten in de zomer? Wat dacht je van zelfgemaakte healthy bananenijs? Het is ontzettend makkelijk om te maken en ik weet zeker dat je het lekker vindt!

Nu ga ik regelmatig een ijsje halen hoor bij een ijssalon bij ons in de buurt maar soms wil ik ook iets zoets eten dat net iets gezonder is. Dan zijn deze ijsjes perfect! Uiteraard heb ik mijn dochters deze ijsjes laten proeven. Inmiddels zijn zij goede testers wat ijsjes betreft, haha!

healthy bananenijs

Zeg nou eerlijk, dit ziet er toch lekker uit?
Kom, we gaan nu het recept bekijken. Kun je zo meteen aan de slag ;-).

Healthy bananenijs

Wat heb je nodig?

  • 2 grote bananen
  • 100 gram chocolade (puur, melk of gemengd)
  • salted caramel
  • gedroogde en geroosterde kokossnippers
  • rozijnen
  • pistachenootjes
  • prikkertjes (satéstokjes of tapasprikkers)

Hoe maak je healthy bananenijs?

  1. Snijd de bananen in zes stukken. Steek een stokje of prikker in de onderkant van een stuk banaan. Leg een stuk bakpapier op een groot bord of een schaal en leg daar de stukken banaan op. Zet de schaal of het bord in de vriezer.
  2. Laat de bananen minimaal 4 uur in de vriezer. Het is een beetje afhankelijk van jouw vriezer (qua temperatuurinstelling) hoe lang het duurt voordat ze volledig zijn bevroren.
  3. Smelt, voordat je de bananenstukken uit de vriezer haalt, de chocolade au bain marie of in een pannetje op heel laag vuur. Hak de pistachenootjes in kleine stukjes.
  4. Zodra de chocolade is gesmolten, kun je de bananen uit de vriezer halen. Het versieren kan beginnen. Dip de stukken in de chocolade en strooi er daarna kokossnippers, stukjes pistachenoot, rozijnen. Met een lepel kun je mooie sliertjes salted caramel maken.

En klaar zijn jouw healthy bananenijsjes!

healthy bananenijs

Uitleg en tips

De salted caramel had ik nog in huis. Dit heb ik destijds gekocht in Brugge. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen vervangen door pindakaas. Ook écht een lekkere combinatie met banaan. Gebruik dan wel pindakaas die alleen van pinda’s is gemaakt en niet andere toevoegingen heeft. Pindakaas van alleen pinda’s is zachter qua structuur en veel gemakkelijker om daarmee je healthy bananenijs te versieren.

De bananenijsjes kun je na het versieren meteen opeten. Door de bevroren banaan, wordt de chocolade vrij snel hard. Je kunt ze uiteraard ook nog bewaren in de vriezer voor een later moment.

healthy bananenijs

healthy bananenijs

Zo, ik hoop dat ik je inspiratie heb gegeven om heerlijke healthy bananenijs te maken!

Heb je trouwens meer zin in zoete recepten? Bekijk dan dit eens:

 

 

Wat vind jij van healthy bananenijs? Maak jij weleens zelf ijs?

 

Be happy, be healthy,
Eva

4 Comments
  • Babs

    Beantwoorden

    Wat heerlijk! Dit ga ik een keer maken, jammie!

  • Lesley

    Beantwoorden

    Dit ziet er geweldig uit! Krijg enorme zin in zo’n lekker ijsje!!

  • Sammie

    Beantwoorden

    Oh dit ziet er zooooo lekker uit! Schitterende foto’s heb je er ook van gemaakt!

    • Eva

      Dank je wel :-)!!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.